min farmor hade ett stort hjärta

Min farmor hade ett stort hjärta, i torsdag på morgonen dog hon, en krutgumma som kämpat länge men vid en ålder av 85 fått nog och nu förenat sig med farfar. Man får tänka att hon har det bättre nu, inget lidnade mer. Kände att jag ville få nåt gjort med mina händer och provade på att göra en hjärt box, jag kämpande tills jag fick den som jag ville. Min första jag gjort.



Ljusa färger för det är ljusa minnen jag har av min farmor.



Fjärillen har jag köpt på panduro.



Blommorna kommer ifrån http://www.wildorchidcrafts.com/



Asken blev 4 cm hög och jag gjorde ett lock som man kan ta bort. Gjorde också ett kort till asken av pappret som blev över. Blev så nöjd med denna, jag tillägnar den min farmor.

 

Farmor och farfar brukade komma cyklandes till oss när vi var små för att ta en fika eller äta gott. När man var hos farmor och farfar på middag så visste vi barn var godisskålen fanns och styrde våra små steg direkt dit och som oftast var fylld med Rollokola. Vi åt av kolan och njöt för fullt medan våra föräldrar förmanade oss att inte äta innan maten och farfar, i synerhet, tyckte att vi gott kunde ta lite mer godis. När det var jul brukade vi få, förutom jättefina julklappar, marmeladkulor!!! Ingen favorit direkt men fina färger hade dem.

Både farmor och farfar var fantastiska djurvänner. De kunde mata fåglar direkt ur hande ifrån sin balkong i stan, och dög inte den gamla ostkanten en fågel hade fått så spottade den ut den och satt på balkongräcket och väntade tills de fick en ny fin bit istället.

När jag var liten hade de en liten fågel som hette Putte och som brukade flyga fritt omkring i deras lägenhet, oftast satt han på tavelramskanterna och tittade på oss när vi kom på besök. Putte var väldigt bortskämd och hade sina tider då han skulle sova och när han skulle vakna och fick han inte städat i buren direkt på morgonen så blev han lite sur på dem.

Farmor stickade ett slags inneskor, liknade raggsockor fast ingen hög kant och man kunde knyta dem lite. De var hala på parkettgolv, jösses vad vi ungar for över golven med dem, min bror for till och med in i tv´n hos dem med dem på fötterna. Appropå tv, min farfar älskade att titta på sport och farmor satt bredvid och komenterade både sporten och tv-komentatorerna.....eller ja, farmor komenterade allt som var på tv´n. 

Om man skulle ner på stan så kunde man vara ganska säker på att man skulle springa på farmor och farfar, de spenderade ofta dagarna på torget och pratade med folk som de kände.

Farfar och farmor älskade varandra så mycket, jag har aldrig träffat några som älskar varandra så mycket. Båda jobbade på ssab och jag träffade en gubbe för några år sen berättade att han hade jobbat med farfar. Han sa att medans alla andra gubbar sa att de skulle hem till "kärringen" så sa farfar alltid att han skulle hem till "min Gurli". Så gulligt, inget matcho snack från honom bara för att han var bland en massa gubbar. Tror farfar var den mest genomsnälla människa jag någonsin träffat, inte undra på att farmor saknade honom så mycket. 10 år var det emellan dem i åldersskillnad farmor träffade farfar när hon var 16 år och den kärleken höll i sig hela livet. Nu är de förenade igen.

 


Kommentarer
mamsen

tänk att leva ihop i 60 år......och vara så kärleksfulla mot varann,underbart.Nu får dom vara tillsammans i evighet.

Hjärteasken är ju bara sååååå fin, en så´n önskar jag mej......kram från mamsen

2011-07-03 @ 22:42:44
Linda Ritzén

Sitter här med tårar i ögonen, vad mycket fina minnen och vilken fin tolkning av både farmor och farfar.. Ni träffade dem ju mkt mer än oss (utbölingar) men det är precis så jag oxå minns dem!

Vilken underbart vacker ask, farmor blev nog stolt när du tillägnade henne den!

kram

2011-07-04 @ 10:28:25
URL: http://blogg.passagen.se/liri
Lilla Pyssel Inger

Hej på dig Jenny vännen:)

Jag beklagar verkligen din sorg det måste vara så trist vännen!



Din hjärta ask är helt bedårande vacker vännen du har lyckats så himla bra med den. Är säker på att hon hade älskat asken och du ska vara mycket stolt dig själv:)



TUSEN TACK snälla du för besöket hos mig och dina ord som ALLTID muntrar upp mig och gör mig så GLAD:)



Jag har det bra, det går lite upp och ned med orken men det är helt okej:)

Å det skulle vara super trevligt att träffas på sjön någon gång:)



Ha det bäst och var rädd om dig !



Massor med kramar från din lilla vän Inger:)



2011-07-04 @ 11:04:32
URL: http://scrappingmedinger.blogg.se/
Cissi

Ville bara skicka en kram till dig.

hoppas vi ses snart!

2011-07-04 @ 17:22:07
jenny Källman

Vad fint du skrev om din farmor och farmor. Jättefin hjärtask du gjort och tillägnat din farmor. Beklagar sorgen och vill skicka dig en stor kram

2011-07-06 @ 23:14:12
URL: http://jennyscrapokort.blogg.se/
jenny Källman

Hej igen Tryckfelsnisse var framme

Vad fint du skrev om din farmor och farfar. Jättefin hjärtask du gjort och tillägnat din farmor. Beklagar sorgen och vill skicka dig en stor kram

2011-07-06 @ 23:15:30
URL: http://jennyscrapokort.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0