To Japan with love


En månad har gått sedan kattastrofen i Japan som krävde så många människors liv. Fortfarande svårt att fatta vad som hänt, jordbävningar, tsunamis och kärnkrafts haveri. Föräldrar som mist sina barn, barn utan föräldrar. Famlijer och vänner splittrade, hem och byggnader raserade.  

Drömde faktiskt en natt om en pappertrana och när jag vaknade visste jag vad jag skulle skapa, resultatet ses på bilderna nedanför. För att lära mig vika trana åkte jag till biblioteket i Nyköping och lånade en bok om japansk origami och fick läsa mig till hur man viker tranor, något som jag aldrig gjort förrut.



Vek en trana i maja design papper som jag tycker passar perfekt. Tranan sitter på körsbärblommor som jag limmat fast på ett påskägg. Just nu blommar körsbärsblommorna som mest i Japan. 



Var faktiskt inte så svårt att vika en trana som jag först trodde. Enligt japansk tradition så ska man vika tusen tranor för att få sin önskan uppfylld och få mirakel att hända. Tranan är också en symbol för fred i Japan.

Skänk en tanke till de drabbade i Japan. Nu har jag "bara" 999 tranor kvar att vika.

Var rädda om er.


Kommentarer
mamsen

vad du kan.......herregud !!blir alltid lika imponerad av ditt fina pyssel...kram från mamsen

2011-04-13 @ 06:01:57
Linda

Mycket vackert!!!! Ha en bra dag. Kram kram

2011-04-13 @ 06:53:29
URL: http://bokkulla.blogg.se/
MormorMargareta

Vilken bra idé med tranan och alla äppelblommor - så japanskt!

Ja visst tänker man på dem - hörde en farbror i morse på radion från en gymnastiksal, där han bott på en filt sen jordbävningen o tsunamin som tog hans hem. Själv skulle jag åkt till Japan på torsdag, men den resan blev ju inställd...

Roligt att ha hittat in i din blogg. Här fanns mycket att inspireras av. Tack!

2011-04-13 @ 17:16:27
URL: http://mormormargareta.blogg.se/
Lilla Pyssel Ingerl

DU ÄR JO SÅ HIMLA GOD OCH OMTÄNKSAM VÄNNEN:)

Vilket alster du har skapat och helt underbart vackert med alla dessa blommor:) Du kan verkligen få det till och jag håller med "mamsen" man blir riktigt imponerad av det du får till:)



TUSEN TACK snälla gulliga du för jättetrevlig ord hos mig som jag uppskattar JÄTTEMYCKET och som värmer och gör mig GLAD:) Du är BÄST:)



MASSOR MED STORA KRAMAR

Från Lilla vännen Inger:)



2011-04-14 @ 05:37:27
URL: http://scrappingmedinger.blogg.se/
Tussemaja

Mycket fint alster med alla blommor och den fina tranan på toppen.

2011-04-14 @ 14:38:39
URL: http://tussemaja.blogspot.com
Cissi

Du är så himla duktig!

Hoppas du får en trevlig helg i solen!

2011-04-15 @ 17:04:09
Lilla Pyssel Inger

Trevligt att du gillade brun/gula korgen:)

Har planerat att komma och pyssla på OK Hällen på måndag så hoppas vi ses:) Saknar dig !!!!

Önskar dig en jättetrevlig lördag och helg, kramar från lilla vännen Inger:)

2011-04-16 @ 10:18:19
URL: http://scrappingmedinger.blogg.se/
Jenny

Vilken fin trana på körsbärsblommorna. Det med tusen tranor har jag läst om när jag var barn. Det var en bok som jag tror handlade om en flicka som var cancersjuk (troligen efter Hiroshima)och hon skulle vika 1000 tranor för att bli frisk.

Påskhälsningar från Jenny

2011-04-24 @ 21:07:51
URL: http://jennyscrapokort.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0