Massor med sommar kvar att njuta av

För en del är semestrarna slut och vissa njuter fortfarande för fullt av några veckor till, jag hoppas det fortsätter vara lika fint väder för dem som det varit för denna vecka. Sommaren pågår forfarande för fullt även om kvällarna kanske blir lite mörkare tidigare. På min baksida blommar det för fullt och jag tänkte jag skulle dela med mig lite bilder till er så att ni kanske kan få lite sommarkänsla ett tag till.
 


Rabarben jag köpte på rabarberfestivalen i juni står på en tillfällig plats då den rabatt som vi skulle gräva om till den höll på att innebär att vi nästan grävde en källare till vårat garage, vilket inte var meningen. Så det blev att ta en paus och tänka efter på hur man kan göra det istället, vi har fortfarande paus i både grävande och tänkande tror jag bestämt.

 

Pelargonen köpte jag på rea förra sommaren, den såg allmänt skranglig och halvdöd ut men repade sig snart och klarade en övervintring också och nu blommar den så fint och doftar helt underbart.

 

Solrosorna vi har i år är helt och håller fåglarnas förtjänst att vi har då de sprätte iväg en massa olika frön till både höger och vänster när de åt.  Jag ville inte ha dem i rabatten hur som helst så endel grävde jag upp och planterade i en kruka och här är resultatet, de blommar jättefint nu och har en helt underbar gul färg som inte kommer riktigt till sin rätt på fotot.

   

Klematisen, klipte jag ner helt och hållet tidigt i våras och nu har den klättrat hela vägen upp på vindskyddet igen och har helt otroligt djupvioletta blommot som ser ut som sammet nästan där de blommar. En blomma som jag kan varmt kan rekomendera till folk eftersom de är otroligt tåliga, finns i mängder med olika varianter och färger och där de tål allt ifrån skugga till gassande sol. En överlevande helt enkelt.

 

Förra sommaren hade jag en liten tanig ros med två stjälkar som jag var säker på skulle dö, men jag gav den en chans och klipte ner den lite och i år.....fortfarande lite gles men den kommer bli tät och fin om några år till men vilka otroliga rosor i den!!! Underbar färg, underbar doft, helt enkelt en spröd men tålig fantastisk ros som jag nästan dömde ut. Där lärde jag mig verkligen en läxa. Ska dock flytta varligt på den så att den får lite mera sol på sig, tror att den skulle uppskatta det, min lilla ros.

 

En prästkrage som envist fortsätter att blomma och man kan ana en lite knopp som om några dagar säkert kommer slå ut fint, kul med blommor som blommor lite som de själva behagar. Planterade några luktärter också som nu börjar blomma på alvar, de är så fina och vilken doft de har, en helt klart underskattad blomma som jag kommer plantera nästa år också. Barndomsminne som bara den om dem. Längst till höger är en rosa blomma som jag inte kommer ihåg namnet på men det är också barndomsminne på hög nivå för den hade/har mamma i rabetten, så söta buketter de växer som, lyser upp där den står.

 

Lavendeln är ju nästan ett måste i trädgården, underbar färg och fantastisk doft som lockar till sig mängder av söta djur, fjärilar och humlor. En nyttoväxt dessutom som man inte bara behöver använda i garderober, de funkar fint i bakning också. Klart men måste ha lite hallon på tomten, det är ju så gott och smaska i sig några då och då...mums! Min oregano har visst snart blommat ut, den växer nästan utan kontroll hos mig, den sprider sig förvisso inte men oj vad den växer och blommar, doftar också helt underbart och lockar till sig massor med fjärillar och humlor.

   

Tomater grävde jag ner i landet och de verkar trivas bra där. Misstänker dock att jag måste gräva upp dem innan vinter, tror inte de klarar sig ute, ska forska vidare om den saken, eller är det nån av er som vet nåt om den saken?  Smultron.....behövs inga mer ord om den tror jag, söta blommor och utsökta bär. Jag har månadssmultron så att jag kan njuta av mina bär så länge som möjligt.



En av mina gäster i trädgården, en dagslända! Den kanske inte är trädgårdens snyggaste djur men jag gillar dem ändå, maffig när den flygger och hovrar, ett coolt djur helt enkelt.



En humla på min lavendel. Jag älskar humlorna!!! De är så söta, brummar doft och "hoppar" bland blommorna så att det doftar helt underbart när man sitter ute och njuter av solen en sommardag. Det är synd att de bränns så dant annars skulle jag vara lockad att klappa deras kroppar som ser ut som päls. All heder åt våra nästan bortglömda fina humlor!!!

Det var det jag hade att dela med mig av ifrån min trädgård för denna gång. Fortsätt att njuta av sommar och sol oavsett om ni jobbar eller inte.

Kram på er allesammans och ha det bra.







Kommentarer
mamsen

åååh vad fina bilder....måste ta en promenad och kolla er fina trädgård, dom rosa blommorna heter Flox...min mammas favvoblommor,och jag älskar dom också

Kan kanske titta in till er efter jobbet nå´n dag.....kram från mamsen...<3<3<3

2011-08-06 @ 17:23:53
Linda

Härlig trädgård ni har!



Visst är humlan fin och go, och inte att förväxla med älgens nässtyggnfluga... :) har vi ju fått lära oss.



Kram!

2011-08-07 @ 09:03:15
URL: http://bokkulla.blogg.se/
Lilla Pyssel Inger

Hej på dig bästa Jenny vännen:)



SÅ HIMLA KUL ATT HÖRA I FRÅN DIG BLEV JÄTTEGLAD:)



Vilka underbara bilder du bjuder på dom är sååååå himla vackra:) Du är riktigt duktig på att fota tycker jag:) Kanske en ny karriär hmmmm.....

Du har en riktig oas att njuta av där hemma:) Du får jättegärna komme hit med dina gröna fingrar och hjälpa mig för jag är urusel på blommor och trädgårdsarbeta jag riktigt suger ha ha ha:)



Ja du det var HELT UNDERBART med besök från lilla barnbarnet, sonen och sonhustrun:)

Å lilla Isabelle får farmor att smälta totalt hela tiden tycker att hon är helt underbar. Om jag strålar i hennes närvaro så är det hon som gör så att jag gör det:)



Caroline min sonhustru är superduktig på att scrappa och jag är självklart super glad och nöjd att hon gillar att scrappa ha ha ha:)

Vi fick några mysiga pyssel kvällar tillsammans, men det blev inte så mycket pyssel som hon själv hade önskat. Vi skämtade om att hon får komma hit helt själv bara för att pyssla:)



Jag har "SJÄLVKLART" noterat när scrappandet drar i gång på OK Hällen måndag den 29 Augusti och jag har absolut tänkt att komma:)



Vad du är gullig och söt och man blir så HIMLA GLAD för dina ord om att du saknar mig JAG SAKNAR DIG OCKSÅ MASSOR:)

Har tänkt flera gånger att ta kontakt med dig och bjuda ut dig på en pyssel mys men det har helt tiden varit så mycket och saker som har kommit i vägen. Vi får se till att ta igen det nu till hösten och vintern istället:)



Å du har absolut inget att be om ursäkt för jag har jo inte varit här heller så mycket i sommar och kommenterat hos dig. Vi har haft annat för oss båda två och så är det på sommaren min vän:)



Önskar dig en toppen dag och hoppas att tiden går fort till den 29/8 och längtar och SER FRAM I MOT DET MASSOR att träffa dig igen:)



Mia Mixsen ska ha en Scrapträff lördag den 29/10 jag har anmält mig och det skulle vara super trevligt om du också ville och kunde vara med:)



MASSOR MED KRAMAR från din lilla vän Inger:)

Så himla trevligt att du hörde av dig:)



2011-08-17 @ 06:27:33
URL: http://scrappingmedinger.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0